Oorspronkelijk is World War II Online begonnen in een gesloten beta omgeving. Je kon dit spel dus alleen spelen als je uitgenodigd werdt door de ontwikkelaars. Dit doet men om eventuele bugs en andere onvolmaaktheden op te sporen en op te lossen zodat wanneer het spel wordt uitgebracht er nog zo min mogelijk fouten in de game zitten. Op 6 juni 2001 is de eerste versie van WWIIOL online gegaan onder de naam Blitzkrieg. In dat jaar heeft de game ook meteen 2 prijzen van de beroemde gamesite IGN ontvangen namelijk de Gamers’ Choice Sim of the Year en Persistent World Game of the Year awards, belangrijke publieksprijzen in de gamesindustrie.
Net zoals andere online multiplayer games is WWOIIOL een proces waarbij er regelmatig nieuwe updates verschijnen, er wordt dus continu aan de game gewerkt om het spel te verbeteren. Bij de introductie van de game verschenen deze updates en patches ongeveer om de 6 weken. Maar recentelijk worden deze gemiddeld eens per kwartaal uitgebracht waarbij de toevoeging van extra content en de patches wel aanzienlijk in omvang zijn gegroeid. De inhoud van die updates varieert erg, zo worden er nieuwe wapens, voertuigen en statistieken toegevoegd of aangepast maar wordt er ook aandacht besteed aan verbetering van de gameplay en graphics.
In 2005 was het tijd voor een re-release van de inmiddels immens populaire MMO. Omdat de eerder aangenomen naam Blitzkrieg op juridische problemen stuitte was er gekozen voor een nieuwe naam: Battleground Europe. Deze nieuwe release bestond voornamelijk uit de originele game maar nu met alle updates en verbetering die al waren uitgebracht waardoor het voor de gebruiker maar ook voor de kritische media een stuk prettiger aanvoelde.
Doordat de game nu een lange tijd als open beta aangeboden werd was de kwaliteit van de game enorm toegenomen. Omdat spelers vooraf gratis een beta konden gebruiken kreeg de uitgever en spelontwikkelaar ruim de kans om hun spel te testen, maar ook om te kijken of de servers, die nodig waren om het spel online aan te bieden, de enorme drukte konden weerstaan. Dit heeft ertoe geleid dat de game vanaf de release een erg sterke speler werdt op de online gaming markt en waardoor het als goed beoordeeld werdt in diverse media.
In augustus 2009 onthulde de ontwikkelaar van de game met een nieuwe en grote patch bezig te zijn. In juni 2010 werdt deze na veel testen uiteindelijk gereleased. De nieuwe update bracht grote veranderingen met zich mee, dit keer werden er vooral op grafisch gebied grote sprongen gemaakt. Doordat er gebruikt werdt gemaakt van een nieuwe techniek die nieuwe videokaarten beter ondersteunden kon er grafisch meer uit de game worden gehaald wat resulteerde in nieuwe functies zoals; dynamische weersomstandigheden, realistischere physics, een complete en gedetailleerde 3d omgeving en vele andere grafische verbeteringen.
Om al deze ontwikkelingskosten nog enigszins te kunnen financieren zijn er in de community verschillende contributie systemen opgericht waarbij spelers hun donaties konden geven en is er speciale software ontwikkeld die dit mogelijkmaakt het zogenaamde “Builder’s Program”.
Op 6 juni 2011, 10 jaar na de release van de oorspronkelijke game heeft de ontwikkelaar aangekondigd dat er nu nieuwe functies zoals “Rapid Action” aan de game worden toegevoegd en dat de speler kan kiezen om als Amerikaanse soldaat te spelen.